Je hebt de laatste tijd flink geïnvesteerd in je social media marketing. Je hebt een geoptimaliseerd LinkedIn profiel, je bent goed aanwezig op Facebook en je post regelmatig leuke foto’s op Instagram. Je online zichtbaarheid is dus top, maar je hebt nog steeds geen nieuwe klanten aangetrokken. Hoe kan het dat sommige ondernemers moeiteloos klanten werven via social media en anderen helema
al niet? In deze blog geef ik 5 tips voor het werven van klanten via social media.
- Focus (eerst) op één kanaal
Mijn ervaring is dat als je op meerdere kanalen tegelijk bezig bent, je nergens in uitblinkt of succesvol bent. Het is daarom belangrijk om eerst een community* op te bouwen. Dat kan alleen door je volledig op één kanaal te focussen. Het kost namelijk langdurig veel tijd om deelnemers te werven en te behouden. Daarnaast moet je als initiatiefnemer goed zichtbaar zijn en actief mee praten met de leden. Als dat eenmaal loopt kun je een kanaal erbij nemen.
*Een community is een soort achterban van je organisatie.
- Kies één doelgroep
Het ‘probleem’ van social media is dat de verschillende kanalen allemaal net een iets andere doelgroep hebben. Deze doelgroepen moeten ook allemaal weer net op een iets andere manier aangesproken worden. We kunnen alleen niet met iedereen praten. We kunnen ook niet iedereen helpen. Als je meer klanten wilt werven via social media, richt je dan op één doelgroep en kijk wat hun bezighoudt.
- Kijk waar jouw klant zit
Ondernemers zijn vaak actief op de kanalen waar zij zelf een voorkeur aan geven. De vraag is alleen of dit wel de juiste kanalen zijn? Zijn het de kanalen waar jouw ideale klant zich bevindt? Het gaat er namelijk niet om wat jij leuk vindt, maar om wat jouw klant leuk vindt. Kijk waar je het beste in kunt investeren en wat het meeste resultaat zal opleveren. Kijk waar jouw klant zit.
- Bouw een expertstatus op
Zodra je je keuze hebt gemaakt voor (een doelgroep en) een social mediakanaal, is het zaak om een expertstatus op te bouwen. Dit kan je in korte tijd doen door te laten zien wat je in huis hebt. Start met bloggen, schrijf artikelen, maak een E-book, neem een video op. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Doordat je focus bij één kanaal ligt, zal je zien dat het resultaten gaat opleveren.
- Vergeet je klant niet
Als ondernemer heb je op een werkdag talloze dingen te doen. Het kan dus weleens voorkomen dat je na het plaatsen van een bericht op social media, wordt afgeleid door je werk. Dat is op zich geen probleem. Het is zelfs logisch, want we moeten allemaal werken. Laat het alleen niet zo ver komen dat je wordt opgeslokt door het werk en daarbij vergeet te reageren op vragen of reacties van een klant. Je klant is heel waardevol. Ga daarom altijd het gesprek aan en vergeet vooral niet om te reageren op hun vragen. Dit is iets wat veel ondernemers door de waan van de dag vergeten te doen.
Heb je al besloten voor welk kanaal je gaat? Ik ben erg benieuwd waar in jij wilt gaat investeren! Laat het me weten en plaats hieronder een reactie.