We houden allemaal van social media: trots vertellen over je nieuwe auto op facebook, op Instagram foto’s van je vakantie delen, een quote delen op Twitter. Je doet het makkelijk tussendoor of als je je verveelt en het is nog leuk ook.

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat je social media ook super goed voor je carrière kunt laten werken. Je kunt mensen volgen die informatie delen die voor jou carrière interessant is, je kunt jezelf profileren door middel van je Personal Brand of een baan vinden.

Als dit nieuw voor je is, bekijk dan deze 10 mogelijkheden over hoe je social media kunt inzetten op een professionele manier.

  • Als eerste dien je je online aanwezigheid op een professionele manier neer te zetten. Dus weg met die selfies met zonnebril, glas wijn of kinderen en hup naar de fotograaf voor een professionele foto.
  • Denk er ook aan dat dingen die je in het verleden heb gepost je eventueel kunnen schaden. Het is dus verstandig jezelf te googlen en te kijken wat er online over je te vinden is.
  • Zorg dat je LinkedIn profiel helemaal up to date is. Van je werkervaring tot je vaardigheden. Dit is de plek waar recruiters als eerste gaan kijken.
  • Uiteraard kun je niet zonder een LinkedIn profiel. Maar vergeet ook niet dat je o.a. Twitter, Facebook, YouTube, Instagram en Periscope ook zakelijk in kunt zetten.
  • Volg inspirerende mensen en bedrijven op social media.
  • Op LinkedIn en Facebook kun je lid worden van groepen waarin je iets kunt leren of kunt netwerken.
  • Volg bedrijven op LinkedIn waar je graag zou willen werken.
  • Wist je dat je zelfs Instagram in je voordeel kunt gebruiken? Je kunt veel leren over de cultuur van een bedrijf als je hun account bekijkt.
  • Door artikelen (blogs) te plaatsen over onderwerpen die je interessant vind en waar je veel over weet gaan mensen je als expert zien op je vakgebied.
  • Maar van welk social media platform je ook gebruik maakt, zorg dat je een profielpagina maakt met een profieltekst waar niemand omheen kan.